http://1keris.blogspot.com

Video : Pahlawanku di Lahad Datu

Monday, January 21, 2013

Rahsia dan Hikmah Al- Fatihah - Fadhilat dan Ibu Segala Perubatan.


Rahsia Dan Hikmah Al Fatihah




Rahsia Al Fatihah -Amalan Wali Sembilan

Sekiranya kita memerhatikan benar-benar amalan mereka memang menggerunkan kita. bilamana mereka telah berniat untuk berkhidmat kepada masyarakat melalui perubatan, mereka saban malam berzikir al fatihah berulang kali tanpa henti-henti , dengan bilamana tiba kepada ayat :


إياك نعبد وإياك نستعين 


mereka terus berniat di tunaikan hajat mereka untuk menyembuhkan sakit pesakit.


ada juga guru-guru mereka yang soleh mengajar berdoa bilamana tiba pada ayat:


إهدنا الصراط المستقيم 



mereka terus berniat di sembuhkan penyakit


Bayangkan kesungguhan mereka yang tinggi, walaupun dengan amalan yang kita katakan pada hari ini cukup mudah, datanglah keberkatan yang akhirnya membawakan amalan mereka kepada mustajab.

Surah al-Fatihah:
-Membaca Fatihah kitab (al-Quran) mendapat pahala seperti membaca sepertiga al-Quran.
-Amalkan membaca al-Fatihah sebanyak 70 kali setiap hari dalam keadaan berwudhu’ dan ditiupkan pada air lalu diminum selama tujuh hari. Insya-Allah akan mudah memperolehi ilmu pengetahuan; di samping itu dapat mengawal hati dan fikiran daripada perkara-perkara yang merosakkan.
-Amalkan membaca al-Fatihah semasa hendak tidur, diikuti membaca Surah al-Ikhlas tiga kali, Surah al-Falaq dan Surah an-Nas, insya-Allah akan aman tenteram dan terjauh dari gangguan syaitan.
-Bagi mereka yang mempunyai hajat yang baik, termasuk untuk mendapat kenaikan pangkat/darjat, untuk mendapat rezeki yang lumayan dari keadaan fakir, untuk dapat menyelesaikan hutang, untuk menyembuhkan penyakit, agar anak menjadi soleh dan berbagai hajat lagi, maka hendaklah memohon kepada Allah s.w.t. dengan membaca al-Fatihah sebanyak 41 kali setiap hari. Waktunya ialah antara solat sunat Subuh dan solat fardhu Subuh. Amalkan amalan ini sehingga 40 hari, insya-Allah hajat kita akan di kurnia Allah s.w.t.
-Amalkan membaca al-Fatihah sebanyak 20 kali setiap lepas solat fardhu, insya-Allah akan memperolehi rezeki yang lumayan, pangkat/darjat yang baik di sisi masyarakat, baik akhlak. Mudah dalam urusan hidupnya dan kaum keluarga mendapat perlindungan Allah s.w.t.
-Untuk membuka pintu rezeki yang luas dan mempermudah segala urusan hidup serta terhindar dari segala kesulitan, amalkan membaca al-Fatihah sebanyak 41 kali semasa makan sahur malam. Insya-Allah akan dimakbulkan Allah s.w.t.
-Setengah ulama menganjurkan membaca al-Fatihah sebanyak 40 kali setiap lepas solat Maghrib dan sunatnya untuk memohon sesuatu yang baik kepada Allah s.w.t. Insya-Allah hajatnya akan termakbul.
Baca al-Fatihah sebanyak 41 kali, insya-Allah dapat mengubati sakit mata, sakit gigi, sakit perut dan lain-lain.
  • Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah diwaktu sahur (tengah malam) sebanyak 41 kali maka Allah s.w.t.bukakan pintu rezekinya dan Dia mudahkan urusannya tanpa kepayahan dan kesulitan.

    Menyembuh penyakit

    Bacakan al-fatihah sebanyak 40 kali ke dalam bekas yang ada air pastikan air itu mesti air hidup yakni air yang belum dimasak setelah sapukan  ke bahagian muka kepada, kedua belah tangan, kaki atau mana-mana anggota yang sakit insyallah dengan izin Allah swt penyakit yang kita alami akan beransur sembuh.
     

    Akan tetapi jika seseorang itu bahagian badannya tidak boleh dikenakan dengan air maka bacalah surah Al-Fatihah sebanyak 40 kali kepada air yang hidup dimana tidak dimasak kemudian ditiup setiap kali Al-Fatihah
     

    kemudian bacalah doa dibawah:
     
    “ YA ALLAH SEMBUHKAN, KERANA ENGKAULAH YANG MAHA PENYEMBUH, YA ALLAH LINDUNGKAN KERANA ENGKAULAH YANG MAHA PERLINDUNG, YA ALLAH PULIHKAN KERANA ENGKAULAH YANG MAHA PEMULIH”
    Berikanlah orang yang sakit itu air yang kita sediakan tadi.

    Melepaskan daripada ikatan ataupun dibelenggu
     
  •   
    Bacalah al-Fatihah sebanyak 121 kali kemudian tiupkan hembuskan ke atas ikatan ataupun belenggu ataupun rantai insyallah akan terhurai ikatan itu dengan izin allah ianya sangat mustajab.
     

    Menghilangkan rasa lapar ataupun dahaga
     
    Jika kita kehabisan bekalan atau minuman ataupun sesat didalam hutan ataupun dilautan dan merasa lapar dan apabila kita lapar maka perasaan takut akan tiba bacalah surah al-Fatihah pada telapak tangan 1 kali kemudian diusapkan pada muka hingga ke perut Dengan izin Allahperasaan lapar dan dahaga itu akan hilang.
     

    Menyelesaikan pekara yang rumit-rumit ataupun masalah
     
    Bacalah al-Fatihah sebanyak 41 kali di waktu tengah malam. Dengan izin Allah dimudahkan kerja atau masalah yang dihadapi.
     

    Membuat minyak penyembuhan
     
    Bacalah al-Fatihah sebanyak 70 kali ke dalam apa jua minyak dan kemudian disimpan agar tidak terlangkah. Ianya boleh dicuba atau diamalkan bagi mereka yang mengalami penyakit lumpuh, angin ahmar, menguatkan urat saraf sakit belakang atau sakit pinggang
     

    Cara gunakan : gosokan minyak yang telah disediakan tadi ditempat-tempat yang sakit dan semasa kita gosokan sila baca doa syifa akan tetapi jika kita tidak ingin bacalah al-Fatihah pun boleh.
     

    Meminta sesuatu hajat
     

    Bacalah al-Fatihah sebanyak 41 kali selepas magrib kemudian berdoa dan mintalah apa-apa yang dikehendaki. Tetapi selepas salam terakhir pastikan kita tetapkan kedudukan kita atau erti lain jangan beralih daripada tempat kedudukan kita. Insyallah apa yang diminta akan dikurnaikan dengan pada ketentuannya.
     

    Membuat air penerang hati
     

    • Bacalah al-fatihah sebanyak 70 kali sehari
    • Buatlah berterusan sehingga 7 hari berturut-turut
    • Bacalah dan dihembuskan ke dalam air dimana mengunakan air atau bekas yang sama setiap kali dibaca atau dihembus
    • Berilah minum pada anak kita atau sesiapa pun yang kurang pandai (bodoh) gelap hatinya atau
    • kurang cerdas insyallah berbukalah ikatan. Dimana yang kurang pandai akan dikurniakan
    • kepandaianya yang hati gelap akan diterangkan yang kurang cerdas akan dicerdaskan insyallah.
    Mempermudahkan naik pangkat
    Bacalah al-fatihah sebanayk 41 kali diantara sembahyang sunat subuh dan fardu selama 40 hari berturut-turut dengan tidak lebih dan tidak kurang. Selepas kita baca surah al-Fatihah itu maka niatkan sahaja apa yang dikehendaki ataupun yang dihajat ianya tidak semestinya untuk naik pangkat boleh digunakan untuk niat yang lain.
     


    Memudahkan mendapatkan anak bagi yang mandul
     

    Bacalah al-fatihah sebanayk 41 kali diantara sembahyang sunat subuh dan fardu selama 40 hari berturut-turut dengan tidak lebih dan tidak kurang. Selepas kita baca surah al-Fatihah itu maka niatkan sahaja apa yang dikehendaki ataupun yang dihajat ianya tidak semestinya untuk tujuan mandul boleh digunakan untuk tujuan yang lain.
     

    Mempunyai hajat- hajat yang kecil ataupun besar
     
  •   
    Jika kita mempunyai sebarang hajat samada kecil ataupun besar maka sila lakukan dibawah
     

    • Sembahyang hajat 2 rakaat
    • Teruskan menghapa kiblat
    • Bacalah ayat-ayat seperti dibawah dengan penuh tertib, khusuk
      Al-fatihah
       satu kali
      Al-Ikhlas
       tiga kali
    • Kemudian mintalah apa-apa yang dihajat atau yang kita mahu. Selepas kita itu disudahi dengan selawat nabi dan pujian-pujian bagi allah
    Wirit al-Fatihah
    Jika kita membaca al-Fatihah sebanyak 1,000 kali sehari. Insyallah akan dikurniakan perkara seperti berikut
    • Dibersihkan akan hatinya
    • Dimudahkan pekerjaan
    • Dilepaskan dari duka cita
    • Dijauhkan daripada kemudaratan
    • Diberi kerajinan dan semangat
    • Tidak dikecewakan
    • Diilhamkan kebajikan atau perkara-perkara yang kita tidak tahu
    • Diperbaiki kedudukan atau pangkatnya
    • Dan lain-lain perkara yang tidak dapat difikirkan oleh manusia.
    Wirit al-Fatihah diantara fardu subuh
    Solat sunat subuh terlebih dahulu kemudian duduk dan baca al-Fatihah sebanyak 41 kali sementara menunggu waktu fardu subuh insyallah akan :
     

    • Dinaikkan pangkat jika dihajati demikian dan izinnya
    • Dimewahkan rezeki sehingga menjadi kaya ataupun stabil dengan izinya
    • Dilepaskan daripada hutang yang banyak
    • Disembuhkan daripada penyakit yang amat sukar disembuhkan.
    • Dikuatkan semanggat /tenaga
    • Dan banyak lagi yang tidak dapat difikir oleh manusia.
    Semoga ianya dapat membantu kita seharian. Insya Allah.
    dari sumber: http://mysaffiyah.wordpress.com 

  • Selesai bacaan Al-Fatihah tersebut dan sebaiknya berdoa:
  •  

          “Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya Engkaubukakan bagiku pintu-pintu rahmatMu, kurnia-Mu dan rezeki-Mu. Dan Engkau mudahkan setiap urusanku, murahkanlah bagiku rezekiMu yang banyak lagi berkat tanpa kekurangan dan tanpa susah payah, sesungguhnya Engkau berkuasa atas setiap sesuatu. Aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, berikan apa yang kuhajati……..”
Diriwayatkan dari Syeikh Muhyiddin Ibnul Arabi didalam kitab‘Qaddasallaahusirrahu’

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comment Box

Like Button

Activity Feeds